En el procés
d’aprenentatge, els nostres coneixements s’emmagatzemen en la memòria de
les persones en forma d’històries. Aprenem de les nostres històries i també
a partir de les històries dels altres. El canvi conceptual en els estudiants es produeix
a partir de la reelaboració de la pròpia història i de la interrelació
amb les històries dels altres.
A continuació faré la
presentació del meu projecte en un primer apartat en forma de fitxa tècnica d’història, i, en un segon apartat en
format d’entrevista per tal d’ampliar la informació i oferir una visió
més complerta i detallada del procés seguit.
1. HISTÒRIA EN FORMA DE FITXA TÈCNICA (MODEL KITE)
QUINES
FLORS TROBEM A
PROJECTE “DE FLOR EN
FLOR"
|
||
L’aprenentatge que es pretèn
Amb
aquest projecte s’espera que els alumnes ampliïn i reestructurin els
seus coneixements previs i aprenguin significativament mitjançant les TIC.
Tot ell s’insciu dins la teoria sobre el desenvolupament de l’aprenentatge
significatiu i l’enfocament constructivista on es promou un aprenentatge constructiu, actiu, col•laboratiu,
intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu.
Així, tot el procés estarà mediat per les
TIC que hi ha a l’escola, de manera que els alumnes aniran adquirint,
coneixements tecnològics i continguts conceptuals, procedimentals i
actitudinals, que els possibilitarà un canvi conceptual important i efectiu
dotant de significativitat tot el procés d’ensenyament-aprenentatge com a
fita de la concepció constructivista.
|
||
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
CONTEXT
GENERAL
|
||
Experiència en
ensenyament
|
4 anys
|
|
Nivell d’expertesa en l’ús de les TIC
|
Utilitza amb poca freqúència les TIC en
l’ensenyament, però té nocions per ús diàri i particular
|
|
Tipus d’escola
|
Publica, de dues línies sense USEE. Ofereix
educació infantil i primària.
|
Projecte aplicat
a P5
|
Localització del
centre
|
Vallirana, Baix
Llobregat.
|
L’escola es manté aïlla del context
|
Connexió
|
Internet. Alta
velocitat
|
Connexió a internet a totes les aules.
|
Localització dels
recursos tecnològics
|
Una aula d’informàtica amb 22 ordinadors.
Una PDI a cada aula
d’infantil i projector. Canó a la biblioteca
i a l’aula d’anglès.
|
Encara podria haver més recursos però els
més necessaris hi són. L’aula d’informàtica s’utilitza de P5 a 6è.
|
Situació socioeconòmica dels alumnes
|
Classe mtijana-baixa
|
Escola amb forta diferenciació econòmica del
seu alumnat.
|
CONTEXT DE
|
||
Nivell dels
alumnes
|
P5.
Educaci´Infnatil
|
Grup heterogèni
|
Area/unitat
|
Medi natural
|
Seguint els continguts del currículum.
del currículum. Descoberta de l’entorn.
|
FITES DE LA
HISTÒRIA
|
||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Sessió 1:
Treball de debat grupal: Què sabem i què volem saber?
Sessió 2: Treball de debat grupal: Com ho podem
saber? Propostes de cerca d’informació, estratègies de resolució de
problemes, aparició d’hipòtesi sobre el problema.
Sessió 3: Anàlisi de la informació aportada per cada
alumne a la classe i classificació del material suport i les fonts
utilitzades. Posada en comú i organització, anàlisi i interpretació de la
informació aportada.
Sessió 4: Visita del jardiner de l’escola: Xerrada
sobre alguns dels aspectes que ens ajuden a resoldre el nostre problema
inicial.
Sessió 5: Observació les diferents flors del jardí
del pati. Fem fotos amb les càmeres fotogràfiques i parlem sobre elles a
l’aula amb el canó i la pantalla.
Sessió 6: Veiem a la pissarra digital el conte de
l’Avella Ballaruga. Tractem el procés de pol•linització.
Sessió 7: Creem la pròpia flor amb l´aplicació
informàtica 2.0 Flower Maker que ens permet combinar diferents formes de
pètals, colors, mides.
Sessió 8 i 9: Creació del vídeo: La primavera ha arribat
i moltes flors ens ha aportat. Els alumnes es graven entre si i expliquen què
han après sobre les flors de la primavera.
Sessió 10. Què hem aprés? Conversem sobre el que hem
aprés del tema.
La mestra finalment recull en un
vídeo les activitats, les filmacions i els documents que s’han recollit i
s’entrega còpia a cada alumne.
|
Cada sessió és d’1h.
L’espai variarà: les
activitats en grup es faran amb la PDI a l’aula ordinària, les
activitats en parelles es faran a l’aula d’informàtica. S'utilitzaran altres espais de l'escola com el pati.
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
Interiorizar continguts curriculars i
aprendre a utilitzar les múltiples aplicacions de les
TIC, mantenint un diàleg obert i tolerant, valorant i respectant
el treball propi i dels altres.
|
|
Tipus d’activitat
|
Activitat específica vinculada al Medi Natural
|
|
ACTIVITATS DE
|
||
Tecnologies
utilitzades
|
Ordinadors amb sistema operatiu XP, connexió
a internet, cercadors d’informació i imatges (Google), Power Point), Blog
(gmail Blogger), Prezi, 2.0 Flower Maker, Visualitzacions
(Youtube). processador de textos (Word), càmera digital amb format de vídeo, PDI,
projector, presentació
|
|
Raó per la qual es fa servir
|
-Per motivar i focalitzar la atenció en el
treball medit per les TIC, per aconseguir un aprenentatge significatiu.
-Dotar de funcionalitat als coneixements
adquirits.
-Incrementar
l’autonomía personal
|
|
Naturalesa de les activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
S’apropa a l’alumnat a l’àmbit de la
tecnologia i la comunicació amb tasques cognitives, on es treballa l’atenció,
la concentració, la memòria, el processament visual, el llenguatge i les
actituds positives de cooperació i col·laboració.
|
---
|
Dificultats
trobades
|
Grup massa nombrós per donar una resposta
adequada i no diposar d’una persona de suport que pugui atendre les diferents
necessitats de l’alumnat. Poc temps per disposar de l’aula d’informàtica i
internet lent.
|
---
|
Ajuda/col·laboració emprada
|
Cap
|
---
|
Rol del professor
|
Guia del procés d’aprenentatge i ajuda quan
els participants ho manifestaven.
|
|
Rol de l’estudiant
|
Agent actiu i protagonista de tot el procés
d’aprenentatge.
|
|
RESULTATS
|
||
Observacions
|
- És un grup mogut i l’aprenentatge a través
de les Tic és un punt motivador.
|
|
Avaluació dels
aprenentatge
|
-Observació directa, per part de la mestra
de l’alumnat de l’aula en els diferents moments de desenvolupament del
projecte:
-Avaluació inicial: s’avalua en una
conversa (activitat 1) els coneixements previs del alumnes.
-Avaluació formativa: durant tot el
procés observarem el desenvolupament de les activitats i farem un seguiment
del procés d’aprenentatge.
-Avaluació final: s’observarà si els alumnes han variat els
seus coneixements inicials, si hi ha hagut canvi conceptual. (activitat de
gravació del vídeo, activitat 10)
A més a més també avaluem la nostra
tasca com a docent/psicopedagoga al llarg del desenvolupament del projecte.
|
|
Lliçó apresa pel
professor
|
L’aprenentatge ha d’estar orientat i donar
resposta a les vertaderes necessitats del nostre alummnat: ha de ser
significatiu, funcional i motivador perquè aquest quedi realment inscrit en
les seves històries de vida.
|
2. HISTÒRIA
COMPLERTA:
Entrevistador: Bona dia, he sabut que ha portat
a terme un projecte que tenia com a eix vertebrador l’ús de les Noves Tecnologies.
Què em pots dir sobre això?
Professora: Hola, sí, fa unes quantes setmanes he portat a terme un
projecte en el que he fet servir les TIC com a mitjà per arribar a aconseguir
un aprenentatge significatiu al meu grup classe de P5.
Entrevistador: Tinc
entès que es va partir d’una necessitat real que va sorgir en el sí de la vida
quotidiana de l’infant, en base a un problema proper i pertinent. concretament
com i on va sorgir?
Professora: El problema sorgeix després d’una
experiència escolar on s’ha treballat la rosa de Sant Jordi a partir de les
diferents àrees de coneixement (medi, matemàtiques, llengua, plàstica). Els
alumnes continuen interessats en el món de les flors i una dia una nena va
portar una margarida a classe que havia collit del pati i em va preguntar si aquesta floreta també vivia a
la primavera. A partir d’aquí, van ser els alumnes els qui van iniciar el
procés de cercar i trobar la solució al problema que havia sorgit.
Entrevistador: El projecte s’ha realitzat en un àmbit formal, oi?
Professora: Sí! Exactament. El projecte s’ha dut a
terme en un context escolar a les aules de l’escola. Sóc mestra d’educació
infnatil i treballo a l’escola i es per això que vaig considerar oportú duu a
terme el projecte en el amteix context.
Entrevistador: Quant anys tens d’experiència com a mestra d’esducació
infantil?
Professora: Com a mestra poc, fa 4 anys que exerceixo.
Entrevistador: Quin ha estat el paper que han
jugat les TIC en el procés d'aprenentatge?
Professora:En aquest context, la tecnologia no sols ha exercit funcions de presentació i exercitació o pràctica, sinó una diversitat de funcions que han anat des de la comunicació, a la possibilitat d’expressió i elaboració de documents expressius; el seu paper més significatiu ha estat el de la creació d’entorns diferenciats i específics per a l’aprenentatge.
Professora:En aquest context, la tecnologia no sols ha exercit funcions de presentació i exercitació o pràctica, sinó una diversitat de funcions que han anat des de la comunicació, a la possibilitat d’expressió i elaboració de documents expressius; el seu paper més significatiu ha estat el de la creació d’entorns diferenciats i específics per a l’aprenentatge.
Les TIC s’han
observat no únicament com a instruments transmissors d’informació, sinó com a
eines de l’intel•lecte que, en interactuar amb aquelles, han permès analitzar i
comprendre la realitat, representar i expressar els nostres coneixements, i han
possibilitat l’expansió de les nostres funcions i habilitats intel•lectuals per
poder adquirir noves competències cognitives. En altres paraules, les Tic s’han convertit converteixen en
instruments de potenciació impulsors d’habilitats cognitives.
Entrevistador: Quin era el nivell d’aprenentatge que
esperaves?
Professora: Pretenia
que els alumnes ampliessin i
reestructuressin els seus coneixements previs i aprenguessin significativament
mitjançant les TIC. Volia promoure un aprenentatge constructiu, actiu,
col•laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu.
Entrevistador: I com ha estat possible l’avaluació del procés i
d’aquesta diversitat d’aprenentatges?
Professora: M’he basat en una avaluació inicial, per tal de detectar
els coneixements previs de l’infant, formativa, a través d’una observació
sistemàtica i sumativa per tal de comprovar si ha adquirit l’aprenentatge que
es pretenia a través d’una activitat de síntesi. La unió d’aquestes avaluacions és la clau per avaluar el
procés d’ensenyament-aprenentatge. També
Entrevistador: Quin va ser el teu rol al llarg del projecte?
Professora: Doncs, he actuat com a mediadora entre els continguts i
l’aprenentatge de l’alumne, tot adoptant una funció d’acompanyament i suport
flexible.
Entrevistador: I el rol de l’alumne?
Professora: Va actuar com a constructor, descobridor i
creador del seu propi aprenentatge, tot adoptant una actitud activa,
d’implicació i motivadora al llarg del projecte.
Entrevistador: Quines han estat les dificultats
amb les que t’has trobant al llarg del projecte?
Professora: Durant el projecte m’han faltat recursos personals per
atendre a les necessitats de l’alumnat.
Entrevistador: Per últim i ja per acabar quina lliçó has après amb tot això?
Quina recomanació faries a d’altres mestres?
Professora: Doncs, la lliçó que he après ha estat que l’aprenentatge ha d’estar orientat i donar
resposta a les vertaderes necessitats del nostre alummnat: ha de ser significatiu,
funcional i motivador perquè aquest quedi realment inscrit en les seves
històries de vida. En aquest context, les Tic poden ser eines clau com a mitjà
per desenvolupar tots aquests aspectes que semblen obvis però que no sempre es
duen i tenen en compte a la pràctica educativa.
Entrevistador: Gràcies
per l’entrevista. Ara ja tin una idea més complerta del projecte.
Bibliografia:
Cabero, J. (2003) Noves tecnologies de la informació i la
comunicació en l’educació. Mòdul 1 i 2. Barcelona UOC
Jonassen, D (2003) TIC i aprenentatge
significatiu: una perspectiva constructivista. Barcelona U
Jonassen, D(2003) Casos, Noves tecnologies de la informació i
la comunicació en l’educació. Mòdul 4. Barcelona UOC
No hay comentarios:
Publicar un comentario